ما در کلاس توحید عملی آموختیم که می توان دائم در نماز بود، دائم در حال ذکر بود و همیشه با خدا زندگی کرد اما در عین حال کاملاً معمولی و عادی رفتار کرد.
ما در این مدرسه آموختیم که بندگی و عبادت خدا، آنقدرها هم سخت نیست، برای اینکه دوست خدا بشویم نیاز نیست ریاضت های آنچنانی بکشیم، از زندگی دست بشوییم و شبانه روز سجاده نشین شویم. می توان کاملاً معمولی زندگی کرد و از نعمت های خداوند در این دنیا لذت برد، اما دوست خدا هم بود و در اوج بندگی به سر برد.
ما در مکتب توحید عملی آموختیم که حتی کوچک ترین و معمولی ترین کارها در زندگی، از جارو کردن و غذا پختن و خرید مایحتاج منزل، تا غذاخوردن و خوابیدن و ورزش کردن، حتی تا شانه زدن به مو و مرتب کردن لباس و ... میتواند عبادت باشد.
«تغییر نیت» اصطلاحی است که شاگردان مکتب توحید عملی، به آن بسیار خو کرده اند. دستوری ساده که زندگی بسیاری از ما را متحول کرده است.
شما نیز امتحان کنید! مطمئن باشید در عرض کمتر از یک هفته، اعجاز آن را در زندگی تان مشاهده خواهید کرد. تنها کافی است قبل از هر کاری که می خواهید انجام دهید، چند ثانیه فکر کنید و نیتی الهی برای آن پیدا کنید و سپس آن کار را به نیت الهی انجام دهید و برای خدا و به خاطر خدا کارهای خود را انجام دهید.
مثلاً وقتی آقایان میخواهند بروند سرکار، این نیت را با خود مرور کنند که : خداوندا، تو کار کردن و کسب روزی حلال را می پسندی، من نیز چون به خاطر تو کار می کنم. «همین! به همین راحتی در هنگام کار و اشتغالات به ظاهر دنیوی، مشغول عبادت خدا هستیم و آرام آرام بالا می رویم...»
یا خانم های خانه دار، هنگام انجام کارهای منزل مثلاً نظافت، این نیت را در ذهن خود مرور دهند که: خداوندا تو تمیزی و نظافت را دوست داری و من هم به خاطر اینکه رضای تو را به دست بیاورم، چنین می کنم.
انصافاً با این دید زندگی خیلی زیباتر خواهد شد...
با این دید، دیگر خستگی و بی حوصلگی و کسالت، از زندگی رخت برخواهد بست و نشاط و عشق به حق تعالی در زندگی جریان خواهد یافت.