بسم الله الرحمن الرحیم

گناه چیست؟

گناه یعنی چه؟یعنی سرپیچی از فرمان خدا؛گناه یعنی آلودگی.گناه کردن یعنی آلوده کردن روح.گناه چیزی جز سم و ضرر نیست.

انسان موجودی دو بعدی است:1.جسم 2.روح.اگر جسم ما مریض شد درمان آن آسان است؛با دکتر رفتن جسم درمان می شود.اگر جسم آلوده شد به آسانی با یک حمام رفتن می توان آن را تمیز و پاک کرد.ولی اگر روح آلوده شد به آسانی نمی توان آن را پاک کرد.و اگر روح مریض شد به این آسانی نمیتوان آن را درمان کرد.

وقتی گناه می کنید تا 40 روز آلودگی آن گناه درروح  می ماند و مانند این است که صد سطل نجاست روی روحتان ریخته باشید که به این آسانی پاک نمی شود.

حالا...حکایتی دارد این پاک کردن روح...!!!آیا پاک بشود یا نشود؟؟؟ مثلا وقتی که حتی روی جسم یک سطل نجاست ریخته شود؛درمانش یک حمام است و بعد با کمی عطر بوی متعفن آن از بین می رود.یعنی هیچ کس حتی خودشخص هم نمی تواند این بوی گند و متعفن را تحمل کند و فوراْ دنبال راه چاره می گردد.حالا چرا ما روزانه چندین سطل نجاست روی روحمان می ریزیم و روح را آلوده می کنیم ولی اصلا حتی خودمان هم متوجه نمی شویم؟

آستان خداوند جای آلودگی نیست ؛امکان ندارد کسی آلوده باشد و راهش بدهند.حتی کسانی که الجنة را می خواهند هم نباید ناپاکی داشته باشند؛دیگر چه رسد به جنتی...؟؟؟[لا یَمَسُهُ الاّ المُطَهَرون]

گناه آلودگی است وهیچ کس با آلودگی به هیچ جا نمی رسید.اول باید آلودگی گناه را پاک کرد و بعد وارد توحید شد؛هر چند باید به تمیزی و طهارت جسم هم اهمیت داد چون کثیفی آلودگی می آورد و این آلودگی جسم به روح هم می نشیند و آن را آلوده می کند.وقتی غذای آلوده می خورید معده ناراحت می شود و غذا را بر می گرداند و مریض می شوید.حال روح هم نیاز به غذا دارد؛آن هم غذایی پاک.اگر غذای روح هم آلوده باشد باعث بیماری روح می شود با این تفاوت که شخص متوجه آلودگی آن نمی شوید و کم تر و یا حتی اصلاْ به آن توجه نمی کند.

اگر روح آلوده شد باید سختی زیادی را متحمل شد تا بتوان آلودگی آن را بر طرف کرد.آلودگی روح انسان را پایین می کشد؛پس برای جبران آن باید بسیار تلاش کنید تا به جای اول خود بازگردید؛البته اگر بشود... .و اگر این آلودگی در دنیا پاک نشد تا قیامت ادامه می یابد.

انسان با چشم ظاهر زیبایی های دنیا را می بیند؛بوی خوش و یا تعفن را با حس بویایی  استشمام می کند.وصداهای دل نشین یا گوش خراش را با گوش جسم می شنود.این ها ابزار جسم انسان هستند.روح هم ابزاری دارد:چشم و گوش و... .وقتی چشم و گوش روح  با گناه آلوده و خراب شودچه طور می توان انتظار داشت با گوش کر صدایی را شنید؟؟؟!!!چشم سِر که همان چشم روح است وقتی کور باشد آیا توان دیدن دارد؟؟؟!!!

چرا به مشهد می رویم و عوض نمی شویم؟؟؟!!!چرا به مکه می رویم و باز هم عوض نمی شویم؟؟؟!!!

خداوند در قرآن می فرماید:[اگر مرا(خدایتان)را فراموش کردید من هم خودم(خدا)را از یادتان می برم].یعنی آن وقت  سرگرم دنیا می شوید:مغازه و خرید و فروش و ... و اصلا حواستان نیست که گمشده ای دارید...!!!

ضرر های گناه

ما گناه را خیلی دست کم گرفته ایم؛وگرنه...مگر به این زودی گناه می کردیم؟؟؟!!!

آلودگی گناه در جا به انسان ضرر می رساند:1.در دنیا که توفیقات را ازشخص می گیرد و نمی گذارد که  بالاتر رود.یعنی مانع پیشرفت شخص می شود وانسان از این مهم غافل است.2. در برزخ3.در قیامت

بزرگ ترین ضرر دنیایی آلودگی گناه:

گفتیم گناه آلودگی است و اگر کسی به گناه آلوده شد خداوند خودش را به او نمی دهد.چیزی که باعث دوری انسان از خداوند می شود گناه است.وقتی گناه می کنید  از حریم و درگاه خدا رانده می شوید؛اصلا حتی اجازه نمی دهند  از در جنتی عبور کنید.مثلاْ وقتی که کسی غیبت می کند دلش را آلوده می کند و اگر دل آلوده شد دیگر در آن دل خدا نیست.حریم خدا دل های پاک است.جنتی طهارت محض است؛قلبی که آلوده شد به حریم خدا راهی ندارد.بوی گند می گیریدو نمی فهمید.کسی که با آلودگی به قیامت برود کور محشور می شود؛کور بصیرت؛که از نزدیک جنتی ردش هم نمی کنند چون آلوده است و همان طور که گفتیم جنتی طهارت محض است.[لا یَمَسُهُ الاّ المُطَهَرون]

اگر در دنیا و تا زمانی که زنده اید متوجه آودگی روح شوید؛فرصت دارید آن را برطرف کنید.ولی اگر در دنیا متوجه نشدید و یا متوجه شدید و امروز و فردا کردید و فرصت تمام شد دیگر فایده ای ندارد.حتی در برزخ هم کسی نیست که به دادمان برسد دیگر چه برسد به قیامت.پس الآن تا فرصت باقی است چاره ای باید؟؟؟

اولین قدم برای پیشرفت این است که از الآن؛از همین الآن جلوی را گناه را بگیرید و نگذارید که بیشتر از این آلوده شوید.وقتی خواستید گناه کنید بگویید :حیف من است که بخواهم گناه کنم؛حیف من که بخواهم زبانم را به گناه باز کنم و غیبت کنم و... .ببینید که

شما چه کسی هستید؟شما معشوق خدایید... . راه نزدیک شدن به خداوند نزدیک شدن با دل است.دل یعنی ایمان و باور.باور کنید که مثلادل  با غیبت  کردن آلوده می شود و از خدا دور می شود.مشکل سر این است که انسان هنوز قیمت خود را باور نکرده است.قلبی که آلوده شد خدا در آن وجود ندارد.اگر قلب و دلتان را پاک کردید حتی نیاز به دعوت خدا هم ندارید؛خدا خودش به خانه اش باز می گردد؛خدا مهمان نیست که قصد دعوتش را داشته باشید خدا خودش صاحب خانه است... مگه وقتی آدم می خواهد به خانه خود برود باید خودش را دعوت کند؟؟؟قلب خانه خود خداست[القَلبُ بِیتُ الرَّب]ولی انسان این قلب را به کسانی غیر از خدا اجاره داده است.همه چیز در آن است غیر از خدا.حالا تنها کافیست خانه قلبتان را پاک کنید و یک خانه تکانی حسابی بکنید؛آن وقت می بینید که خدا وندخودش می آید.انسان اگر دنبال خدا باشد حتی زندگی مادی اش هم درست می شود.مواظب دلتان باشید...مواظب قلبتان باشید...مبادا آلوده شود... .از بس دلها به گناه آلوده شده  نمی تواندخدا را حس کند .از دلهابتان غافل شده اید؛وغافل شدید که نزدیک ترین راه بنده به خدا راه دل است... .هرچه آلوده تر می شوید حضور قلبتان در نماز کمتر می شود.

چه طور می توان آلودگی گناه را پاک کرد؟توحید

توحید بالاترین و قوی ترین مطهِر است.و توحید تنها چیزی است که می تواند آلودگی های روح را شست و شو دهد.

عواقب گناه کردن

1.انسان از دایره عصمت خداوند خارج می شود

امام صادق علیه السلام :هرکس سخنی را به مومنی بازگو کند وهدفش خوار ساختن او وریختن آبروی مومن باشد تا اورا ازچشم مردم بیندازد ؛خداوند عزوجل ؛اورا از ولایت خودش بیرون میراند واورا به سوی ولایت شیطان میبرد  {ثواب الاعمال وعقاب الاعمال۹۴۹}

2.دیگر هدایت خداوند شامل حال انسان نمی شود.

  علی علیه السلام:آن کس را که خدا هدایت کند هرگز گمراه نگردد(نهج البلاغه                                            

3.آبروي انسان نزدخدا مي رود .                                                                                                                         حضرت على (ع)آبروى تومانند يخى جامد است كه درخواست آن را قطره قطره آب ميكند ,حال ببين آن

را نزد كه فرو ميريزى؟.(نهج البلاغه حكمت 436)

4.خداوند رحمت خودرا از انسان برمی گرداند و رحمت خداوند شامل حال وی نمی شود.

حسین بن مختار روایت کرد که امام صادق (ع)فرمود:خداوند عزوجل ؛به سه گروه نگاه رحمت نمی اندازد ؛اول متکبری که خود رااز دیگران برتر میداند وآن که با پوشیدن لباس بلند وکشیدن 

آن روی زمین به دیگران فخر فروشی کند ؛وآن که هنگام فروختن کالای

 

خود ؛سوگند بخورد.......همانابزرگی از آن پروردگار جهانیان است.{ثواب الاعمال وعقاب الاعمال ۸۶۰}

5.انسان از اطاعت امر خداوند خارج می شود

                                                                                            

پیامبراکرم صلی الله علیه وآله :اطاعت هیچ کس درمعصیت خدا روا نیست ؛اطاعت فقط در کار نیک

است  {نهج الفصاحه ۳۲۹} 

6.درزمان گناه کردن در حال بی احترامی به خداوند هستید.

امام صادق (ع)فرمودند :شما راازغافل کردن برحذرمیدارم؛ زیراهرکه ازخداغافل شود ؛زیان کرده است .وشما را بر حذر میدارم

ازاین که دستور خداوند را سبک بشمارید. زیرا هر که فرمان خدا را سبک بشمارد خداوند در روز قیامت ؛او را خوار گرداند.

7.در مقابل خدوندا جرأت پیدا کردید.(تو روی خداوند ایستاده اید)

امام صادق (ع)فرمود :هر که سوگند بخورد وخودش بداند که به دروغ سوگندمیخورد آشکارا با خداوند عزوجل به جنگ برخاسته است .(ثواب الاعمال وعقاب الاعمال882)

8.محبوبیت خود را پیش خداوند از دست می دهید 

                                                                                                حضرت محمد صلى الله عليه وآله:محبوب ترين مردم درنظرخدا روز قيامت ونزدىكتر از همه به اوپیشوای دادگستراست ومنفورترین مردم ودورتر از همه به اوپیشوای ستمگر است {نهج الفصاحه ۹۴۶}

9.دروغ می گویید که خداوند را  دوست دارید و خداوند پیش تان احترام دارد.یعنی ادعای بی خود می کنید.

10.با گناه توهین به خداوند می کنید؛وقتی گناه می کنید در حال توهین به خدا هستید.

11.خداوند از دل شما بیرون می رود و هم نشینی خداوند را از دست می دهید.

12.شام را از درگاه خداوند بیرون می کنند و راهتان نمی دهند.

13.روح و دل و قلب و باطن و اصلاٌ تمام وجود تاریک وآلوده می شود.

                                                                         امام صادق (عليه السلام):حسد وبدخواهى ازتاريكى قلب وكوردلى است (تفسيرنمونه جلد 3صفحه 542)

14.اگر درحال گناه مرگ انسان فرا رسد آن وقت چه کند...!؟حتی دیگر فرصت توبه هم نیست. 

                                                   پیغمبر صلی الله علیه وآله:پیش از آنکه مرگ فرا رسد توبه کنید وپیش از آنکه گرفتار شوید کارهای نیک انجام دهید {نهج الفصاحه ۱۱۱۸}

15.آبرویتان جلوی مادر می رود و ایشان از ما روی بر می گردانند.پیغمبر صلی الله علیه وآله :همانا فاطمه (سلام الله علیها)پاره ی

تن من است هر کس او رابیازارد ؛ همانا مرا آزرده است  {نهج الفصاحه ۵۰۳}

16.آبروی شما جلوی همه معصومین می رود.

ابو بصیر گفت به نزد عم حمیده رسیدم تا شهادت امام صادق (ع)تا به ایشان تسلیت بگویم.ایشان گریست ومن هم با گریه ایشان به

 گریه افتادم سپس فرمود : ای ابا محمد!گر به هنگام شهادت حا لت آن حضرت را میدیدی شگفت زده میشدی امام چشم های .‍خود را

گشود سپس دستور داد تاهر که در خانه هست ونیز آشنایان را جمع کنید و هر که را توانستیم جمع کردیم. سپس حضرت نگاهی به آن

ها افکند وفرمود شفاعت ما ؛به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید .( ‍‍‍‍ثواب الاعمال وعقاب  الاعمال (895)

17.دشمن خدا یعنی شیطان را خوشحال می کنید.شیطان خودش جلوی خدا ایستاد و گناه کرد و از گناه کردن بندگان  خوشحال می

شود. حضرت علی (ع):همانا شیطان راههای خود رابه شما آسان جلوه میدهد ؛تا گره های محکم دین شما را یکی پس از دیگری

 بگشاید وبه جای وحدت وهماهنگی بر پراکندگی شما بیفزاید {نهج البلاغه خطبه ۱۲۱}

18.دچار سه نوع عذاب می شویید.دنیوی2.برزخی3.اخروی

                                                                                  امام صادق عليه السلام :مؤمنى كه برادرش راتنها رهاكند درحالى كه ميتواند او را يارى كندخدا او را در دنيا وآخرت خوار سازد (ثواب الاعمال وعقاب الاعمال 938

19.در قیامت گرفتار حقیقت گناه می شوید.مثلا غیبت کردن که حقیقت آن خوردن گوشت مرده است؛در حقیقت با غیبت کردن به

حقیقت خوردن گوشت مردار می رسید.

                                                                                                            اسماعیل جعفی گفت :شنیدم امام صادق علیه السلام می فرماید:پیامبر خدا(ص)فرمودند:هیچ کس بامااهل بیت دشمنی نمی کند مگر اینکه خداوند در روز قیامت او را مبتلا به

 بیماری جذام از قبر بیرون بیاورد {ثواب الاعمال وعقاب الاعمال ۷۸۶}

20.هرچه بیشتر گناه کنید به گناه کردن عادت می کنید و توفیق توبه کردن از شما سلب می شود یعنی عادت به گناه باعث سلب توقیف توبه می شود.

حضرت علی (ع):بنده خدا باید از پروردگار خود بپرهیزد؛خود را پند دهد وتوبه را پیش نهد و برشهوات غلبه کند زیرا مرگ او

پوشیده و پنهان است و ارزوها فریبنده اند و شیطان همواره با اوست وگناهان را زینت وجلوه میدهد تا براوتسلط یابد؛انسان را د

ر انتطارتوبه نگه میدارد که آن راتاخیر اندازد؛وتازمان فرارسیدن مرگ از آن غفلت نماید {نهج البلاغه خطبه ۶۴}

توبه و استغفار

توبه یعنی برگشتن .تابَ=رَجَعَ:برگشتن از آنچه انجام می دهد.برمی گردد و دیگر انجام نمی دهد.

آنچه انسان به عنوان گناه انجام می دهد دو پیامد دارد1.عذاب آخرتی را برای خود می خرد یعنی جهنم2.روح خود را آلوده می کند.

با توبه کردن عذاب قیامتی برطرف می شود و با آلودگی روح می خواهید چه کنید؟؟؟بر فرض رفتید حلالیت هم از کسی که مثلا

 غیبتش را کرده اید طلبیدید و طرف مقابل شما را حلال کرد. با این کار عذاب آخرتی را برداشته اید ولی آلودگی گناه که می ماند را

چه می کنید !!!؟؟؟

حتی خیراتی که برای مردگان می دهید فقط عذاب جهنمی آنان را کم می کند ولی آلودگیشان باقی می ماند.این آلودگی را هر کس باید

 خودش در دنیا برطرف کند چندین بار که بگویید غلط کردم خدا می بخشد ولی آلودگیش به جا می ماند.

شرط توبه

1.پشیمانی از گناه که به خاطر سه چیز است1.ترس از جهنم2.شوق بهشت3.عشق به خدا

پشیمانی از گناه باید به صورت قلبی باشد.ندامت قلبی تأثیر خود را روی قلب می گذارد.

2.استغفار به زبان.با زبان بگویید خدایا غلط کردم؛عذر می خواهم و ذکر توبه را بگویید.

ذکر توبه:1.اَستَغفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَتوبُ اِلَیه2.لا اَلهَ الّآ اَنت سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین

هرچه ندامت وپشیمانی از گناه بیشتر باشد آلودگی روح راحت ترپاک می شود . انسان با گناه کردن وآلوده کردن روح درواقع در حق خودش ظلم می کند .جاری شدن اشک یکی از علامتهای برطرف شدن آلودگی است به خصوص اگر با حس خنکی ؛سبکی؛سرحالی ونشاط همراه باشد‍‍‍‍

امید بخش ترین آیه قرآن از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام )

ان الحسنات یذ هبن السیٔات؛پاک کردن آلودگی از روح وتوبه کردن؛ خود برای ما از دیدگاه حضرت حسنه محسوب میشود

فکر گناه                                                                                                                                                    فکر گناه ؛خود به تنهایی گناه نیست ولی مقدمات گناه را فراهم می کند ومهمتر اینکه مقدمات سقوط شخص را فراهم میکند.

 اگر فکر گناه به سرتان زد ؛شرایط فیزیکیتان را عوض کنید ؛بلند شوید؛تجدید وضو کنید؛ سرتان را بند کنید؛یه چیزی بخورید وبه

هر طریقی از آن فکر بیرون بیایید وخلاصه هر طور میتوانید خودتان را از آن حالت بیرون بیاورید.یک سگ وحشی را به خانه راه

نمیدهند ویا حداقل اگرآمداورابیرون میکنند .نمیگذارند حق آب وگل پیدا کنید

فکرهای گناه هم همینطور هستند.نگذارید ذهنتان به آنها فکر کند.شما انتظار دارید که به هر چیز فکر کنید وبعد بتوانید راحت درراه

توحید عملی قدم بگذارید؟...!

ذنب لا یغفر

بعضی از گناهان ذنب لا یغفر هستند یعنی آن گناهان را خداوند نمی بخشد .مثل حق الناس وبردن آبروی مردم

مطلب دیگر وآنکه حق ندارید گناهی را که کرده اید برای کسی بگویید ؛حتی اگر بدترین گناهان را هم کرده باشید .خداوند ستار العیوب است ودوست ندارد آبروی بنده اش برود.حتی اگر متوجه گناهی از دیگران شدید هم حق ندارید آبروی طرف را ببرید.

به خدا بگویید به واسطه اینکی تو آبروی مرا نبردی من هم آبروی طرف را نمیبرم.

هدیه محضر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها صلوات